Volgende tentoonstelling

Hof van Ryhove
Onderstraat 20-21
9000 Gent
Van 20 september tem 6 oktober 2019

Over Martine

Het schilderij als organisme.

In haar olieverf stuurt Martine Deleu steeds op een ontmoeting aan: gelijktijdig vertrekken van één kant een geheel van verfkleuren op doek en van de andere kant een beeld uit de natuur, om ergens samen te komen. Aanvankelijk treffen ze elkaar nog vaak dichterbij de afgebeelde natuur, nadien vaker aan de overkant, bij het materiële van het schilderij zelf. 

Dan nog blijft de vorm die zich aftekent terug te voeren op wat iedereen uit zijn hoofd kent, omdat paarden en bomen daar al eeuwen in ons geheugen zitten. Net als haar vorige oerbeeld, wolken, kunnen die twee hier bespeelde motieven onuitputtelijk veel verschillende vormen aannemen: verandering van positie bij het paard, de steeds andere groei van een boom. Doet Martine ze verschijnen in de constructie van een schilderij of net er in opgaan? Eerder valt het beeld er mee samen.

Het Griekse woord voor samen-vallen ligt aan de oorsprong van het woord 'symbool'. En je zou kunnen stellen dat Martine's beste paarden en bomen het schilderen zelf symboliseren: het energieke in de beweging van het schilderen spiegelt de energie van het paard. En net als een boom reikt die energie naar het licht en de ruimte op het canvas, doorheen een zich vertakkend, uit een kern groeiend, in grond geworteld woekeren van de schilder.

Wanneer Martine het achterwege laat hun fysiek tot in de uiteinden beschrijvend af te beelden, houdt ze een beeld over van levenskracht dat door een organisme stroomt.

Gerolf Van de Perre, september 2019

Martine Deieu vindt haar thematiek in de natuur: ze schildert paarden en landschappen. Het zijn krachtige werken met een heftig, emotioneel coloriet.

Ze probeert het karakter van een paard te vatten via sterke lijnen en vlakken die gradueel meer geabstraheerd worden. Hierbij hanteert ze een uitgesproken, bijna symbolisch kleurgebruik.

Haar tuinlandschappen evolueren van naturalistische, herkenbare taferelen naar heel bewerkte doeken, afgeschraapt en telkens laag boven laag verder bewerkt. Soms zijn de bomen duidelijk herkenbaar, soms zie je enkel nog de stuwende verticalen en de verftoetsen die eindigen in waaiers van expressieve kleuren.

Hilde Peleman, Hof van Ryhove, Gent, 20/9/2019